Interaktiv skærm i Aalborg Zoo

caseleft

Aalborg Zoo indgik i et studenterdreven innovationsforløb i regi af Invio med henblik på at udfordre havens traditionelle måder at engagere og formidle til børn under besøget i Zoologisk have. 

Fokus lå på at engagere børnene i at lære mere om dyrene, når børnene stod foran indhegningen til de givne dyr. Traditionelt kommunikeres der til en bred målgruppe ved indhegningerne via klassiske skilte med billeder af, og tekst om, det givne dyr. Udfordringen ved denne type kommunikation er, at de mindre børn ikke fanges af statisk tekst og billeder og derfor ikke motiveres til at lære yderligere om dyrene, der ellers ville kunne berige oplevelsen. Med dette udgangspunkt blev der arbejdet med at udvikle en prototype, der primært via lyd og video skulle motivere børnene til at fordybe sig i dyrene. I første omgang blev der fokuseret på løverne.

Prototypen består af en interaktiv skærm, der er monteret på en stander. Ved at interagere med skærmen kan der afspilles video, ses billeder og læses tekst om løven. Især videoerne fanger børnene, hvor en fortællerstemme beretter om løven og dens hverdag.

Processen frem mod implementeringen af skærmen bød på flere tekniske udfordringer, der ultimativt medførte værdifuld viden til Aalborg Zoo omkring de udfordringer, der er ved at opstille interaktive skærme, der dagligt skal kunne holde til mange forskellige typer af finger-tryk og - interaktioner med børn. Disse erfaringer har ikke skræmt Aalborg Zoo men derimod givet blod på tanden til at udvikle endnu flere lignende prototyper til andre af dyrene i haven.

 

caseright
Teknologi: 
Oplevelsesbranche: 

Links

Invios hjemmeside
Deltag i vores side på LinkedIn
Feedback til brug af Invio match